måndag 9 oktober 2017

KRÄMIG TOMAT- & PASTASOPPA MED SAMBAL OELEK



På två veckor har jag serverat soppa två gånger. Det är bra, väldigt bra. Tror inte jag lagade soppa alls i sommar eller ens i våras. Soppan från förra veckan gick ju hem hos alla i familjen och jag vågar därför testa en annan soppa. Ännu har inte barnen smakat den, då de är iväg på träning och bio. Själv har jag svårt att se hur någon inte skulle tycka om den, den var nämligen fantastisk god om jag får säga det själv. Det som är bra är ju att jag får det, fuck jante helt enkelt! 


Tomat- & pastasoppa
1 bananschalottenlök
3 vitlöksklyftor
700ml passerade tomater
700ml vatten
3 dl matlagningsgrädde
1 dl crème fraiche
4 msk kycklingfond
2 tsk sambal oelek
400 g al dente-kokt pasta
flingsalt & svartpeppar
färsk basilika


Topping
riven grana padano
créme fraiche
färsk basilika

Finhacka lök och vitlök och fräs i olivolja. Tillsätt tomater, vatten, grädde, sambal oelek och fond. Låt småputtra i ca. 10 minuter. Tillsätt kokt pasta och finhackad basilika. Smaka av med flingsalt & svartpeppar. 

Toppa soppan med riven grana padano, créme fraiche och lite färsk basilika. 





Smaklig spis!

//Malin



2 kommentarer:

  1. Hos oss äter vi ofta soppa, så gott ju! Den här ser väldigt god ut. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju väldigt gott, men jag gör det sååå sällan.

      Kram kram

      Radera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.