onsdag 2 augusti 2017

KYCKLINGGRYTA MED KANTARELLER OCH PERSILJA



Skogens guld, kan ju inte annat än att hålla med den kloka person som myntade uttrycket. Jag hade idag turen att få två påsar guld av svärmor. Tackar Inga-Maj!

När vi var påväg hem från den hemliga resan med vänner för några veckor sedan, stannade vi till vid två tillfällen med hopp om att hitta svamp. Men om jag inte ser den direkt vid dikeskanten, så ger jag upp. Jag vill ha exakt gps-koordinat till ett gult täcke av kantareller. Så om något sitter inne med det, var vänlig skicka mig ett PM. Tills dess lever jag på gåvor.

Kycklinggryta med kantareller och persilja
1 kg kycklingfilé
1 gul lök
1 msk kycklingfond
3/4 msk kinesisk soja
2 dl vatten
200g Kavli kantarellmjukost
2 dl grädde
3 dl kantareller
1 dl färsk persilja
flingsalt & svartpeppar

Dela kycklingen i bitar, salt och peppra och bryn i olja och smör. Tillsätt strimlad lök och vänd runt. 

Perfekt med Kavlis kantarellost som smaksättning
och redning av grytan

Häll på fond, soja, mjukost, vatten och grädde. Låt grytan småputtra i ca. 20 minuter. 

Smörfräs kantarellerna och rör ner hälften av dem och grovt hackad persilja i grytan.  

Låt puttra vidare i ett par minuter och smaka sedan av med salt & peppar. Strö vid servering över de sista kantarellerna och grovt hackad persilja. 

Ugnsrostad potatis och en sallad serverade jag till denna underbart ljuvlig kycklinggryta. 

































Trevlig kväll!


//Malin


6 kommentarer:

  1. Lät supergott, jag gillar också att använda mjukost i maten!

    En fin vecka till dig!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var gott! Har nu mera svamp i frysen, lyx!

      Kram

      Radera
  2. Fy fan vad gott! Måste härmas!!

    SvaraRadera
  3. Väldigt god gryta. Kokt ris och en sallad fick det bli. Kommer absolut att laga detta igen. Tänker prova med fläskfilé också någon gång. Kan nog bli smarrigt det också.
    Mvh Lena H

    SvaraRadera
  4. Hur många personer är beräknat till🤗

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.