onsdag 16 augusti 2017

KNÄCKIG BLÄBÄRSPAJ MED HAVREGRYN & HEMGJORD CRÈME ANGLAISE



När familjen är ute på fik väljer dottern alltid paj med vaniljsås. Det är hennes absoluta fikafavorit. Sonen däremot väljer alltid biskvi och jag för det mesta en stor kardemummabulle. Lars väljer lite olika, men vill gärna ha något med choklad. Vi har alltså lite olika preferenser när det gäller fika. Sedan ska jag inte spela svår, för i min mage går det mesta i kakväg ner. Inte så att jag väljer slät kopp te om en bulle inte skulle finnas på menyn. Nä, då tar jag vad som bjuds. 

För att fira att skolan började igår, bakade jag en blåbärspaj. Köpte nämligen en rejäl bytta med blåbär på Willys. Inga egenplockade blåbär här inte. Lars kom precis in med en blåbärsprognos för våra två buskar med amerikanske blåbär i trädgården. 4 stycken blåbär på två buskar ger liksom ingen paj...

Blåbärspaj
Pajskal
125g smör
3 dl mjöl
1 1/2 dl socker
1 1/2 dl havregryn

500g blåbär
2 msk maizena
1/2 dl socker
1 lime, finrivet skal (ekologisk)

Mixa ihop pajdegen och tryck ut i pajform. Grädda i ca. 15-20 minuter på 200 grader. Var försiktig så att inte pajdegen blir för mörk, den blir då hård. Tag ut formen ur ugnen och tryck, med hjälp av sked, upp kanten på pajen lite. 

Under tiden pajbottnen står i ugnen blandas blåbär med maizena, lime och socker. Häll sedan blåbären i pajformen. Grädda pajen i ca. 15-20 minuter. Täck med folie om kanten får för mycket färg. 

Låt pajen stå en liten stund innan servering, så att den hinner sätta sig lite. 



Men en paj utan vaniljsås är som kålpudding utan lingon, alltså värdelöst. Den godaste vaniljsåsen jag vet är en crème anglais. Receptet kommer från Matgeek och jag har gjort det flera gånger, med perfekt resultat varje gång. 

Vaniljsås - Crème anglaise
2 1/2 dl mjölk
1 1/2 dl vispgrädde
1 tsk vaniljpulver (el. 1 vaniljstång, delad & urskrapad)
4 äggulor
1 dl strösocker
2 tsk Maizena

Hetta upp grädde, mjölk och vaniljpulver i kastrull tills det precis börjar koka.
Vispa äggulor, socker och Maizena vitt och pösigt.

Häll försiktigt i den heta mjölkblandningen i äggen lite i taget, annars finns risk att äggen koagulerar och det blir äggröra.

Häll tillbaka smeten till kastrullen och sätt på medelvärme.
Rör hela tiden för att undvika att det bränner vid.

Rör tills dess att du tycker att vaniljsåsen har önskad konsistens. Kollar du av med termometer, så gäller 80-82 grader.

Nu kan du hälla såsen genom en sil för att få bort eventuella klumpar. Kyl av i vattenbad om den ska serveras snart, eller ställ i kyl över natten.

Jag har vid tidigare tillfällen blandat vaniljsåsen med vispad grädde för att användas som tårtfyllning. Detta blir då en variant som ibland kallas glasscréme. 



Snart är det nog dags för en björnbärspaj ändå. Dottern, som älskar bär, drar nu ut på bärplockarrundor i grevskapet. Perfekt för hennes frukostyoghurt och även till mig som vill baka!




//Malin





2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera

Vad kul att du vill lämna en hälsning!
Kram Malin.